Btw terugvragen uit andere EU-landen

Hebt u btw betaald in een ander EU-land? Over goederen, diensten of bij de invoer van goederen uit een niet-EU-land en u doet daar geen btw-aangifte? U kunt deze btw dan makkelijk terugvragen uit dat EU-land via de Nederlandse belastingdienst.

Om via de Nederlandse belastingdienst btw terug te vragen uit een ander EU-land moet u aan voorwaarden voldoen. Welke voorwaarden dit zijn, leest u bij Wanneer kunt u een verzoek doen?

Hoe vraagt u btw terug?

U kunt btw terugvragen op de internetsite Teruggaaf van btw uit andere EU-landen. Maak hierbij gebruik van de Vereisten en toelichting bij het verzoek om teruggaaf btw uit andere EU-landen. Wij sturen uw verzoek door naar de belastingdienst in het EU-land waar u btw terugvraagt. Voor deze internetsite hebt u inloggegevens nodig.

Inloggegevens aanvragen

Om btw terug te vragen, hebt u inloggegevens nodig. Met het hulpmiddel Aanvraag inloggegevens voor terugvragen btw uit andere EU-landen komt u te weten of u inloggegevens kunt aanvragen. Het hulpmiddel brengt u naar het juiste formulier om inloggegevens aan te vragen.

U moet via dit hulpmiddel ook inloggegevens aanvragen als uw fiscaal dienstverlener uw teruggaafverzoek verzorgt.

Inloggegevens voor fiscaal dienstverleners

Bent u fiscaal dienstverlener en wilt u voor uw klanten of voor uzelf btw terugvragen? En hebt u nog geen inloggegevens? Gebruik dan het formulier Aanvraag inloggegevens intermediairs voor terugvragen btw uit andere EU-landen.

Hoe corrigeert u een verzoek?

Als u een verzoek om teruggaaf wilt corrigeren, opent u uw verzoek op de site Teruggaaf van btw uit andere EU-landen en klikt u op 'Correctieverzoek'. U kunt alleen de laatste versie van een verzoek om teruggaaf corrigeren. Uw correctie krijgt een verzoeknummer, uw oorspronkelijk verzoek om teruggaaf houdt hetzelfde referentienummer.

Onderhoudswerkzaamheden en storingen

Controleer voordat u inlogt op de site 'Teruggaaf van btw uit andere EU-landen' of er sprake is van onderhoudswerkzaamheden of storingen aan de site.

Facturen en invoerdocumenten

U kunt btw terugvragen over goederen en diensten die u hebt gekocht in een ander EU-land. Maar terugvragen kan ook als u in een ander EU-land btw hebt betaald over de invoer van goederen uit een niet-EU-land. Een aantal EU-landen vraagt u facturen of invoerdocumenten mee te sturen. Papieren facturen of invoerdocumenten moet u dan scannen. In de Vereisten en toelichting bij verzoek om teruggaaf btw uit andere EU-landen (per land) vindt u een overzicht van de vereisten per land.  

Als u een creditfactuur wilt toevoegen aan uw verzoek om teruggaaf, zet u mintekens voor het factuurbedrag en het btw-bedrag. Zorg dat er geen spatie staat tussen het minteken en het bedrag.

Als u een creditfactuur hebt gekregen van een factuur die u al eerder in een verzoek om teruggaaf hebt aangegeven, voegt u de creditfactuur toe aan uw eerstvolgende verzoek om teruggaaf.

Proratapercentage van een al ingediend verzoek wijzigen

U kunt het proratapercentage van ingediende verzoeken wijzigen. Het percentage wijzigt u op de site Teruggaaf van btw uit andere EU-landen via 'Percentage belaste bedrijfsactiviteiten (pro rata)'. Dit vindt u boven aan de pagina's. U kunt het gewijzigde percentage naar meerdere landen tegelijk sturen.

Het proratapercentage dat u invult, is het deel van uw bedrijfsactiviteiten dat belast is met btw. Dat deel komt in aanmerking voor teruggaaf van btw. Hebt u het percentage nog nooit gewijzigd? Het percentage staat dan standaard op 100%.

Wilt u tijdens het invullen van een verzoek het percentage belaste bedrijfsactiviteiten aanpassen? U kunt dat doen bij 'Aankoopgegevens'.

Coulancerente

Hebt u een teruggaafverzoek gedaan? En duurde het langer dan 15 dagen voordat wij dit verzoek doorstuurden naar het land van teruggaaf? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor een rentevergoeding: de zogenoemde coulancerente. Lees meer hierover bij Coulancerente vertraagde behandeling teruggaafverzoek.

 

Bron: www.belastingdienst.nl

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.